Allmänna frågor

 
Plantering och vård av plantor

 
Leverans

 
Övrigt

Allmänna frågor

1. Hur kontaktar jag Garmundo?
Du kan nå oss via e-postadressen, kundservice@garmundo.se eller per telefoon +31 485-319 259. Övriga kontaktmöjligheter kan du hitta under rubriken kontakt.
2. Hur kan jag beställa utav Garmundo?
Att beställa utav Garmundo är väldigt enkelt:
1. När du har valt vilka plantor du vill ha, lägger du dem i ‘min kundvagn’. Om du önskar kan du använda dig av “räknehjälpen” som finns under varje växt. Den hjälper dig att räkna ut hur många plantor som behövs per meter.
2. Därefter klickar du på din Kundvagn (uppe i det högra hörnet på din bildskärm) och fortsätter med beställningen genom att klicka på ‘gå vidare till kundvagn’. I ‘din Kundvagn’ kan du använda dig av “räknehjälpen” för att automatiskt beräkna fraktavgiften.
3. Klicka därefter, utifrån ‘din Kundvagn’, vidare till ‘Kassan’. Här får du fylla i uppgifter som ditt namn, telefonnummer, faktura- och leveransadress samt ange önskat leveransdatum.
4. På nästa sida väljer du önskad betalningsmetod och klickar på ‘betala’ för att bekräfta köpet. Kontrollera noggrant att du fyllt i rätt uppgifter. Vid beställning träffas avtal om köp först när Garmundo har bekräftat betalningen. Garmundo ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
5. Efter att beställningen är gjord kommer du att få en förenklad orderbekräftelse på webbsidan och en slutlig orderbekräftelse via e-post med mer information och detaljer.
3. Hur får jag en kostnadsfri offert?
Vid större beställningar kan du alltid begära en kostnadsfri offert. Om du anger detta via vårt kontaktformulär så tar vi kontakt med dig snarast möjligt. Det är också möjligt att ta kontakt med oss per e-post eller telefon: +31 485-319 259.
4. Vad är rätt höjd för min nya häck?
Det beror på syftet med häcken. Vill du använda häcken för att skilja din trädgård från grannarnas, så brukar 2 m vara en vanlig höjd. Du kan då välja att skaffa plantor på 175–200 cm höjd eller på 150–175 cm höjd. Det är naturligtvs också möjligt att välja lägre plantor och vänta ett par år tills häcken vuxit upp. Om häcken är avsedd som en låg barriär, till exempel som gräns för en gräsmatta, kant eller trädgårdsgång, så är växter mellan 20 och 60 cm höjd bra att börja med. Naturligtvis är det möjligt att välja olika mellanmått beroende på din budget och vilket mål som du har med plantorna. Vi hjälper dig gärna med tips och val! Du kan nå oss via e-post eller på telefon +31 485-319 259.
5. Vad kostar en ny häck?
Kostanden för din nya häck beror helt på dina önskemål. Om du väljer en häck som redan är två meter hög och fullvuxen när den planteras, så -blir kostnaden naturligtvis högre än när du börjar med lägre plantor som får lov att växa till sig. Sorten du väljer är också viktigt! En idegran växer mycket långsammare än en lagerhägg. Att odla en 2 m hög idegran tar alltså längre tid än en 2 meter hög lagerhägg. Därför kostar en idegran på 2 m också mer än en lagerhäggsplanta av samma höjd.
6. Vad är skillnaden på en bar rot, rotklump eller i kruka?
Om du läser under rubriken olika sorters häckväxter så står det där förklarat vad det är för skillnad på bar rot, rotklump eller i kruka.
7. Jag har inte fått någon orderbekräftelse via e-post, har något gått fel?
Efter att du har bekräftat din beställning får du alltid en orderbekräftelse per e-post. Kontrollera i första hand att meddelandet inte hamnat i din spambox. Hos vissa leverantörer (Gmail, Hotmail) så händer detta ofta. Om du inte har fått någon orderbekräftelse så ta kontakt med oss på Garmundo snarast.
8. Hur kan jag betala?
Hos oss på Garmundo har vi följande betalningsmöjligheter för Sverige:
- Banköverföring (BankTransfer)
- VISA / Maestro / MasterCard (betala via Kreditkort)
- Paypal
- Klarna (betala i efterhand)
- American Express
- Trustly
Vi hanterar samtliga betalningar via MultiSafepay.

Plantering och vård av plantor

Hur planterar jag mina nya (häck) växter?
Olika växter har sina egna egenskaper och skiljer sig åt per växttyp och behöver därför olika planteringsråd. Nedan följer en översikt över de olika råden:
- Planteringsråd för plantor med bara rötter
- Planteringsråd för plantor med rotklump
- Planteringsråd för plantor i kruka
- Planteringsråd för färdiga häckar
- Planteringsråd för perennpaket
- Planteringsråd för marktäckande växter och plant-mattor
2. När ska jag klippa eller beskära min häck?
Tidpunkten för beskärning av häckar skiljer sig åt per växtart. I princip finns det tre olika grupper av växter för vilka olika beskärningstider gäller:
1. Vintergröna häckväxter: mitten av juni och mitten av augusti
2. Lövfällande häckväxter: slutet av maj och slutet av augusti / september
3. Barrväxter: slutet av maj / början av juni och i september (i vilket fall innan den första frosten)
För alla växtarter gäller att det är viktigt att beskära dem på hösten innan frosten kommer. Att beskära dem under frosten kan skada växten. Det är också viktigt att tänka på att inte beskära häcken i stark sol utan helst på en mulen dag. Då torkar inte bladen så lätt, vilket i sin tur hjälper växten att inte torka ut. Ju oftare du beskär en häck, desto stramare kan den hållas i form och desto starkare blir den. Om du vill ha en mycket tät häck rekommenderas beskärning tre gånger om året. I det fallet beskär man en extra gång mellan den första och andra ordinarie beskärningen. Detta säkerställer god förgrening av dina häckplantor och vackra, raka häckar. Vi har vid var och en av våra växter angivit hur ofta den ska beskäras. Om du tvivlar eller har frågor angående beskärningen av dina häckar så kontakta oss. Vi står redo att besvara dina frågor!

Leverans

1. Hur levereras mina växter?
Alla barrotade växter i mindre format (ca 100–125 cm) levereras i lådor som vi skickar med DHL. Större barrotade växter, plantor i kruka och plantor med rotklump skickas på engångspallar, där vi står för kostnaden för pallen. Engångspallarna är tillverkade av obehandlat trä som sedan kan lämnas till miljöåtervinning såvida du inte vill behålla dem. Av logistiska skäl är det tyvärr inte möjligt för oss att hämta pallarna hos dig efter leverans. Plantor på engångspallar levereras utav vår utsedda transportpartner.
2. Vad är fraktavgiften för min beställning?
Fraktavgiften som gäller för din beställning baseras på vad du har beställt och leveransadressen. När du har valt vilka plantor du vill ha och har lagt dem i ‘min kundvagn’, så behöver du bara fylla i ditt postnummer så beräknas fraktavgiften automatiskt. Priset för alla pakettransporter (gäller rabatter och barrotade växter upp till ca 125 cm) i Sverige är 25,- €. 
3. Hur returnerar jag produkter till Garmundo?
För att returnera en vara, vänligen kontakta oss snarast möjligt, dock senast 14 dagar efter mottagandet av växterna så att vi kan hitta en gemensam lösning. Vi kräver att plantorna inte blir försummade under tiden. Detta betyder att plantorna måste tas av från engångspallen och tas om hand ordentligt genom att ge dem vatten. Tänk på att vi kommer att beräkna extra kostnader vid en eventuell värdeminskning av plantan.
4. Vad är statusen på min beställning?
När beställningen gäller plantor som skickas i låda med vår transportpartner DHL, så får du ett e-post- meddelande från oss innan transporten med en Track & Trace kod. Med hjälp av den kan du följa transporten live. Vår utsedda transportpartner, som levererar våra sändningar per engångspall, kommer att ringa dig för leverans.
5. Hur kan jag vara säker på att jag får färska växter från Garmundo?
För att kunna garantera våra höga kvalitetskrav levereras alla våra växter färska från plantskolan. Detta innebär att växterna inte tas ur jorden förrän du har gjort din beställning. I och med detta kan du vara säker på att du får färska växter av utmärkt kvalitet. En stor fördel med detta är att du kan låta växterna stå några dagar innan du planterar dem. Hur du bäst tar hand om växterna mellan ankomst och plantering hittar du i våra olika planteringshandbocker.

Övrigt

1. Kan jag beställa ytterligare växter om jag redan har lagt min beställning?
Det är alltid möjligt att beställa ytterligare växter. I sådana fall, kontakta oss snarast. Tyvärr är det inte möjligt att skicka ytterligare växter med samma transport om leveransprocessen redan har påbörjats.
2. Jag har ett klagomål, vart kan jag vända mig?
Trots all vår omsorg är det möjligt att något går fel och vi tar varje klagomål på största allvar. Om problem uppstår ber vi dig vänligen kontakta oss så snart som möjligt efter leverans för att se hur vi bäst kan lösa problemet tillsammans. Om vi, mot förmodan, inte lyckats att lösa problemet tillsammans med dig, kan du lämna in ett klagomål till vederbörande nämnd (t.ex. Allmänna reklamationsnämnden).
3. Var kan jag hitta Garmundos Allmänna Villkor?
Du kan hitta våra Allmänna Villkor här.
4. Hur kan jag skilja på de olika beställda växtarterna?
Minst en växt är namnmärkt i varje parti som vi skickar. På så vis är det lätt för dig att urskilja vilken växt det är.